בלעדי ל'פיצ'יפקעס': ליפא שמעלצר מדבר על הכל • ראיון נוקב

7:52

רגע לפני שעלה על מטוס חזרה לביתו בארה"ב, הושיב כתבנו את כוכב הזמר החסידי ליפא שמעלצר לראיון וידיאו נוקב ומרתק בו הוא מגולל לראשונה את קורותיו בעולם המוזיקה, חושף פרטים על חייו האישיים, על הקהילה שלו בארה"ב ועל המעריצים הרבים ומגיב לאיומים והביקורת נגדו ומדבר על מאחורי הקלעים של הלהיט האחרון שלו 'רבינו נחמן בו פייגא'.

"יש לי המון מעריצים חסידי ברסלב"

את ליפא אנו פוגשים בשעה אחת אחרי חצות, אחרי יום עמוס במפגשים מרגשים והופעות מאולתרות כשעשרות אלפי תמונות סלפי וקריאות תמיכה ממעריצים ישראליים מאחוריו, בדרך לנסות לחטוף תנומה קלה לפני שיצא לנתב"ג, מפהק מעייפות אך מרוצה ומאושר כאילו זכה בפיס או לפחות מצא מאגר גז מתחת לחדרו במלון.

 ליפא, איך היה בארץ?

נהנתי לראות כמה מעריצים יש לי, באופן כללי נהנים

תגיד, איך קם חסיד סקווירא יום אחד ומחליט לבצע שיר על רבי נחמן מברסלב שבקצה השני?

לא לקח יום אחד, לקח 15 שנה.

בתקופה האחרונה יש גם את 'ואפילו בהסתרה' – יש טרנד לשיר על ברסלב?

זה טרנד שא"א להסביר אבל הקשר שלי אישית כי יש לי המון אנשים מעריצים שהם חסידים ברסלב שמבקשים – תבוא לאומן, תעשה שיר על רבי נחמן ובבית כנסת שלי במונסי 45 אחוז הם חסידי ברסלב, ואני יש לי חלק ביהדות שלהם והבנתי שהם מאוד יהנו אם אעשה שיר על רבי נחמן.

אני שמעתי את זה (השיר רבי נחמן בן פייגא – י"ק) בחתונה של המלחין. הוא שלח לי (המלחין – י"ק) 12 שירים כדי לבחור שיר לדיסק – אמרתי לו שאני לא מכניס עכשיו לדיסק שירים של אחרים, אבל מאוד התחברתי לשיר כמו שהמלחין אומר לבד בקליפ שזה "תפור עלי" – אז החלטתי כן להכניס את זה לדיסק.

"אני כמו הרמב"ם"

אתה מגדיר את עצמך חסיד ברסלב?

אני מגדיר את עצמי כ'פושטער איד' (יהודי פשוט – י"ק) שמנסה לקחת את הטוב מכל מקום ובעצם רבי נחמן הוא בן אדם ששבר קירות בציבור החרדי של היום עם עיניים שהסתכל רחוק ואני חושב שהוא הפתרון לדור שלנו שאפשר שיהיה גם תרבות וגם שמחה, ואני חושב שבאיזה שהוא מצב אני גם הולך באותו 'שוונג'.

אני לוקח קצת מרבי נחמן, קצת מליובאוויטש – אני לומד 'תניא' וקצת מהגמרא ומשניות ומכל מיני תלמידי חכמים.

האמת, גדלתי על השירים שלך וחייב לשאול אותך – האם אותו ליפא ששר 'גם זו לטובה' – זה אותו 'ליפא ששר רבינו נחמן בן פייגא'?

אני גם אשאל אותך שאלה ולכל הגולשים: יכול להיות שאותו רמב"ם שכתב את ספר 'מורה נבוכים' – כתב את הלכות משיח וכתב הלכות שבת ואמונה וי"ג ה'אני מאמין' – בהחלט יכול להיות. הרמב"ם גם היה רופא, היה פילוסוף, היה צדיק – היה תלמיד חכם. ל'ליפא' יש מצב שהוא שר רבי נחמן ומצב שהוא שר 'גם זו לטובה' ומצב שהוא שר  רפאינו ה' ונרפא ומצב שהוא אומר 'שוכן עד מרום וקדוש שמו' (מתחזן קלות).

"כל מיני סיבות הביאו אותי למצב הזה"

יש  טענות נגדך על כך שאתה משתמש בקליפים שלך בכל מיני תנועות, ריקודים ותלבושות מזמרי פופ ידועים מכל העולם כמו 'ריהאנה' (זמרת פופ אמריקאית ידועה – י"ק) – יש משהו בזה?

משהו כזה שאני לוקח את הסטייל פופ הכי קדימה שאפשר ואני מכניס את זה ליהדות. חייב לציין, שזה לא התחיל בפופ. כשהתחלתי את הקריירה – הייתי זמר רגיל ומכל מיני סיבות שונות זה הביא אותו למצב הזה שאני לא רוצה עכשיו להיכנס לזה אבל עכשיו שזה ככה אני מתגאה בזה – אני נותן לצעירים וגם למבוגרים פיתרון לשמוע ולהתחזק באמונה עם תרבות של 2020. כמו שהרב לא נוסע בסוס ועגלה כמו פעם וכמו שיש היום פלאפונים (אם זה כשר או לא – יש פלאפונים) כל מה שרוצים לוקחים מהעולם הזה – אז גם תרבות צריך להיות ככה.

''חושבים ששמעתי הרבה שירי גויים וזה לא נכון''

"חושבים ששמעתי הרבה שירי גויים וזה לא נכון"

זה לא בנוי לכל אחד, ולכן גם לא כל אחד נוהג ברכב. אני עושה את השליחות במוזיקה.

גם רבי נחמן וגם הרמח"ל וגם הרבי מברדיטשוב וגם הרמב"ם וגם דוד המלך – היו תלונות נגדם. לדוד המלך כמעט גרמו להתגרש.

"לא שמעתי שירי גויים"

יש זמר מיוחד שממנו אתה שואב השראה – זמר יהודי או אמריקאי?

אני שואב מכל מקום שאפשר. זה נשמע מאוד מעניין אבל חושבים ששמעתי הרבה שירי גויים וזה ממש לא נכון – זה מוזר אבל ככה זה. מה ששמעתי, השמעתי. זאת אומרת, כמעט כל שיר שרתי בחתונה. יש גם שירים שלא השמעתי אבל זה הגבול.

יש הרבה אנשים ששואלים אותי ואני לא מכיר, רק יש לי את זה בפנים (סגנון השירים – י"ק). הסטייל, אני כן עושה. אנשים לא מבינים, יש ג'אז, יש רוק, יש פופ – זה הכל סטייל שהיה טוב לפני עשרים שנה. היום, כמו שבמחשב הגרפיקאי משלב המון צבעים כך גם במוזיקה. כמו במחשב אפשר לעשות אלף סוגי שירים. בנאדם שלא התרגל לזה, חושב שזה 'גויי' כי זה חדש.

''קניתי דירה בישראל'' שמעלצר בראיון עם כותב השורות

"קניתי דירה בישראל" שמעלצר בראיון עם כותב השורות

כשאני יושב ליד המחשב ועושים כל מיני דברים, ואז אני אומר: "וואו אני אוהב את זה", כמו ציור ולדעתי אין בזה שום דבר שקשור ליהדות או ללא יהדות – או שאתה מתחבר לזה או שלא.

אני מעריך במאה אחוז מישהו שאומר לי "ליפא אני יותר מתחבר לשיר 'אל תסתר' ששרת או 'אוחילה לק-ל' – אני מבין אותו. אני כמו צייר – פעם עושה את זה ופעם עושה את זה.

"נתתי דמי קדימה לדירה בישראל – יתכן ואגור חצי שנה בישראל"

הזכרת לפני כן שיש לך קהילה בארה"ב ומנגד אמרת שיש לך המון מעריצים בארץ – יכול להיות שיום אחד תעשה עלייה לארץ?

אני לא מאמין שאפתח עוד בית כנסת בארץ כי זאת דאגה גדולה. יכול להיות שאם יהיה לי קבוצה באיזה מקום (בארץ – י"ק) שיפתחו בית כנסת יתכן ואהיה חלק מזה ואולי אעזור להם. ולמה אני אומר את זה? כי אם אגיד עכשיו שלא אפתח ומחר פתאום אהיה באיזה מצב מסוים – יגידו שאמרתי או לא אמרתי.

האמת שזה קשה מאוד לקחת על כתפיי בית כנסת – לדאוג לחשמל, לסעודה ג' ולבעל קורא אבל בענין העלייה לארץ יש לי רגש לארץ ישראל וחלק מהלב שלי פה ואני לא רק אומר את זה כדי לתת צומי למעריצים בישראל – רק נתתי פה דמי קדימה לאיזה דירה בארץ וזה יקח כמה שנים ויום אחד כשהילדים יתבגרו אבוא לפה לפחות לכמה חודשים בשנה ויתכן ואגור חצי שנה פה וחצי בארה"ב ומי יודע, אחרי שהמשיח יגיע – אולי אגור כאן לגמרי.

אתה חושב שהציבור החרדי מתקדם ונהיה יותר פתוח?

יש בארה"ב אנשים שאומרים לי שבישראל הרבה יותר פתוח ואין את הלחץ החרדי שיש בארה"ב. לעומת זאת, בארץ אומרים לי שבארה"ב יותר 'פתוח'. יש ויש. זה תלוי ב'קנאים' (קיצוניים חרדים – י"ק), רוב הציבור החרדי אוהב (את הסגנון של ליפא – י"ק) יש כמה 'קנאים' שהם עושים בלאגן – אני מתפלל עליהם שיהיה להם שמחה אמיתית.

הציבור החרדי יתקדם''

הציבור החרדי יתקדם"

באמריקה, יש אתר עם טלפון בוויליאמסבורג (קו נייעס – י"ק) שאני לא יכול לדבר שם באותו סגנון שאני מדבר איתכם כי הוא גם מפחד מכיוון שמאיימים עליו. הוא גם לא יכול לדבר על ארץ ישראל כי זו ציונות ויש עליו איומים מצד חסידי סאטמר. מה שאין כן, פה אני יכול לדבר בכל אתר – לפעמים אני מקבל כמה תלונות אבל תלוי. שם אני יכול יותר לעשות הופעות מחוץ לעיר אבל פה אי אפשר כי זו מדינה קטנה. יש פה אנשים פתוחים ויש באמריקה אנשים פתוחים.

לעצם השאלה, אני חושב שהחרדים נפתחים גם בארץ וגם באמריקה ולכן התשובה היא כן בהחלט.

"אני לומד פסיכולוגיה וכתיבה מוזיקלית באוניברסיטת קולומביה"

לסיום, בהמשך ישיר לשאלה הקודמת, איפה אתה רואה את המגזר החרדי בעוד עשר שנים, ובנימה אישית: איפה אתה רואה את ליפא שמעלצר בעוד עשר שנים – עדיין תהיה זמר?

על החלק הראשון, אקדים ואומר שהכל ענין של נביאות ואיני נביא. אולם, תחושתי שבגלל שיש אינטרנט שמהווה דלת פתוחה לעולם כולו – א"א לסגור את הציבור החרדי ככה ואיני מאמין שזה רצונו של הקב"ה לסגור את הציבור ככה. אני חושב שהציבור יפתח והרבה ואני מתפלל שבמקום שאנשים יעזבו את הדרך – יהיו עוד כמה 'ליפא שמעלצרים' בכל מיני אופנים שיחזקו ויקרבו ויגידו שאפשר להיות דתי עם פיאות ועם ראש פתוח – זו השאיפה שלי. יכול להיות שיהיה שליטה של מוסדות וכו', אני לא יודע. תחושה שלי – המגזר ייפתח.

''כל מיני סיבות הביאו אותי למצב הזה''

"כל מיני סיבות הביאו אותי למצב הזה"

אישית, אני לא יודע. שאתה מתבגר קשה לרקוד על הבמה – אני לא יודע כמה כוחות יהיו לי בעוד עשר שנים. עכשיו אני לומד באוניברסיטת קולומוביה בארה"ב שהיא אחת האוניברסיטאות הגדולות בעולם על הפסיכולגיה שמאחורי המוזיקה: איך מתרפאים ממוזיקה – שהיום זה תחום לזקנים או לילדים מיוחדים אבל אני מנסה להביא את זה גם לאנשים פשוטים ולהביא להם את העזרה שאני קיבלתי מהמוזיקה ולערבב פסיכולוגיה עם מוזיקה וגם לומד כתיבה ורוצה להמשיך כמה שאפשר עם הכשרונות שלי עד שהמשיח יבוא.

ושה' יעזור שאני יהיה בריא ושאנחנו נראה את הישועות שאנחנו צריכים לראות.

אודות המחבר

עוד בכותרות

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


*