פייק טוויטר: הצד האפל של הרשת המצייצת • פרק ראשון בסדרה

20:44

גם אם אינכם בקיאים בנבכי הרשת החברתית האהובה על אנשי התקשורת, הברנז'ה והפוליטיקאים, על טוויטר בטח כבר שמעתם. גם אם אינכם נמנים בקרב אותן קבוצות פופולריות, סביר להניח שלא פעם שמעתם אותם מתרברבים על כמות העוקבים וגם המילה "פייק" ו"רובוטים" כנראה גם לא חדשה עבורכם.

Cellular Phone Social Twitter Screen Phone

Cellular Phone Social Twitter Screen Phone

בסדרת כתבות ייחודית מספק 'פיצ'יפקעס' הצצה מרתקת לנבכי הרשת המצייצת. החל משלב ההיכרות עם הרשת, עבור דרך מושגי ה"פייקים" וה"רובוטים" ועד לשלב הקידום המקצועי. על הדרך לא פספס כמובן 'פיצ'יפקעס' את המושג שטרם הכרתם – "הפייק החרדי".

אז מהו בעצם טוויטר?

בשונה משאר הרשתות החברתיות, כדוגמת פייסבוק, שעשויות לשיתוף וקריאת סיפורים, הטוויטר עשוי לשיתוף סיפורים ועדכונים ענייניים וקצרצרים במיוחד, כאשר כל חשבון עוסק כמעט אך ורק בתחום העניין שלו. אם מדובר בעיתונאי יהיה זה בדרך כלל רק על תחום הסיקור שלו, וכן הלאה…

זו למעשה הסיבה לכך שהרשת המצייצת זכתה לכינוי "מיקרו-בלוגינג", סוג של בלוג קטן המאפשר העלאת פוסטים של עד 280 תווים. דבר שלקוח בכלל מעולם הסמסים והודעות הטקסט המיושנות.

בשונה משאר הרשתות החברתיות, בטוויטר כלל אין בנמצא אלגוריתם כזה או אחר לסינון תכנים. מה שהופך אותה לכלי ייחודי לניהול מאבקים חברתיים ופוליטיים במרשתת. אותם המאבקים המצוייצים מביאים אגב להגדלת מספר החשבונות הפעילים ברשת.

כך למשל, ביום בחירות 2009 לנשיאות ארצות הברית, השתמש ברק אובמה במשך כל יום הבחירות בטוויטר והביא להגדלת שיא של רשת הטוויטר ביום אחד – 43%. תמונה דומה ראינו בבחירות 2015 לכנסת העשרים, אז נכנס לראשונה הטוויטר אפילו למחוזות החרדיים בישראל. אגב, נשיא ארה"ב טראמפ פונה לעם בעיקר באמצעות הטוויטר ואף הצהיר כי הוא משתמש בכלי לשם כך בשביל שלא להידרש "לתקשורת המוטה", כלשונו.

בשונה מה"חברים" המוכרים לנו ממחוזות הפייסבוק (כאילו שאתם באמת חברים של כולם), בטוויטר תוכלו בעצם לעקוב אחרי כל חשבון, מלבד אם הגדיר המשתמש הספציפי כי אינו מעוניין לאשר אוטומטית את המעקב אחריו. או אז, תדרשו להמתין לאישורו של בעל החשבון.

נכון לאוקטובר 2017 מדורג האתר במקום ה-29 בין האתרים הפופולריים לגולשים בישראל, לעומת 13 בעולם כולו. עם זאת, מדובר בזינוק דרמטי לעומת השנים הקודמות.

אגב, מעניין מה עובר לשר בנט ועמיתיו לימין בראש, בזמן שהוא עובר על הפיד העמוס בדעות התקשורת שברובה שמאלנית ומקבל למעשה תמונה מעוותת לגבי דעת הקהל הישראלית.

אך המלחמה האמיתית מתנהלת דווקא בזירה הברנז'אית, שם מתרברבים אנשי התקשורת והברנז'ה לגבי מספר העוקבים, החשיפה והכח שברשותם. האם כל העוקבים אכן אמיתיים ומי יוצר הפייקים הגדול ביותר? על זאת ועוד בפרקים הבאים בסדרה.

אודות המחבר

עוד בכותרות

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


*